Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (2.0 Mb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
В рамках разработки совершенствования методов комплексного мониторинга опасных русловых и склоновых процессов авторами отрабатывались варианты использования беспилотного летательного аппарата (БПЛА) и профильного программного обеспечения в целях повышения качества материалов натурных обследований селеопасных участков. Достоверность количественного определения параметров селепроявлений является актуальной проблемой при оценке пространственно-временных изменений параметров селевых русел. Цель работы – количественная оценка динамики изменений ландшафта селитебных территорий, подверженных негативному воздействию, путем определения количественных значений морфометрических параметров селевого русла и прилегающей территории до прохождения селевого потока и после него. В частности, определялись объемы унесенного потоком грунта, а также объемы наносов на разных участках транзита селя. Путем сопоставительного анализа результатов программной обработки материалов сьемки квадрокоптером проблемных зон селевого русла были получены значения объемов унесенного грунта (4376 м3 на участке разрушения потоком автодороги) и селевых отложений (выше – 4623 м3, и ниже – 1788 м3 автодорожного моста). Подобная информационная основа незаменима в решении задач обеспечения безопасности населенных пунктов и объектов экономики от негативного воздействия селевых потоков. //As part of the development of improving methods for integrated monitoring of dangerous riverbed and slope processes, the authors worked out options for using an unmanned aerial vehicle (UAV) and specialized software in order to improve the quality of materials for field surveys of mudslide sites. The reliability of the quantitative determination of the parameters of mudflows is an urgent problem in assessing the spatial and temporal changes in the parameters of mudflow channels. The purpose of this work is to quantify the dynamics of changes in the landscape of residential areas exposed to negative impacts by determining the quantitative values of morphometric parameters of the mudflow channel and the adjacent territory before and after the passage of the mudflow. In particular, the volumes of soil carried away by the flow, as well as the volume of sediments in different sections of the mudflow transit, were determined. By comparative analysis of the results of software processing of materials from the removal of problem areas of the mudflow channel by a quadcopter, the values of the volumes of carried away soil (4376 m3, at the site of destruction by the flow of the highway) and mudflow deposits (above – 4623 m3, and below – 1788 m3 of the highway bridge) were obtained. Such an information base is indispensable in solving the problems of ensuring the safety of settlements and economic facilities from the negative impact of mudflows.
Usage statistics
|
Access count: 53
Last 30 days: 34 Detailed usage statistics |