RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: Математическое моделирование детонации в двигателях с искровым зажиганием = Mathematical modeling of engine detonation in spark ignition engines // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2023. – Вып. 4
Creators: КАПУСТИН А.В.; ЧУМАКОВ В.Л.; Девянин С.Н.; Жоробеков Б.А.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2023
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: Техника — технологии АПК; двигатель внутреннего сгорания с искровым зажиганием; детонация; математическое моделирование детонации; задержки самовоспламенения; расчёт момента самовоспламенения; internal combustion engine with spark ignition; engine detonation; mathematical modeling of detonation; self-ignition delays; calculation of the point of self-ignition
UDC: 621.43: 629. 113
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2023-4-43-51
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EPERIODIKA-20230911-78171

Allowed Actions: Read Download (1.0 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Математическое моделирование детонации, прогнозирующее самовоспламенение топливно-воздушной смеси, упрощает регулирование двигателей и позволяет находить эффективные методы улучшения антидетонационных свойств двигателей. Анализ расчётной модели термодинамического цикла поршневого двигателя с искровым зажиганием, приближенной к действительному циклу, позволяет с достаточной точностью определять во времени изменения текущего давления цикла и температуры несгоревшей части заряда. Модель учитывает теплообмен между зонами горения заряда и стенками камеры сгорания. Начало детонации связано с моментом самовоспламенения несгоревшей части заряда и определено в зависимости от термодинамических параметров несгоревшей части заряда и кинетического механизма предпламенных химических процессов в топливно-воздушной смеси. Показано, что математическое моделирование механизма развития самовоспламенения несгоревшей части заряда в поршневых двигателях внутреннего сгорания с искровым зажиганием можно выполнять так же, как и моделирование механизма развития самовоспламенения топливно-воздушной смеси в условиях продолжающегося сжатия в установках со свободно летящим поршнем. Точность расчёта самовоспламенения по модели цикла проверена экспериментально путём индицирования на различных скоростных режимах при различных коэффициентах избытка воздуха и наполнения, различных температурах смеси во впускном трубопроводе. Результаты моделирования проверены экспериментально на изооктане и октановой смеси (60% изооктана), и на товарных бензинах. Установлено, что при невысокой степени сжатия (до 5‑7) преобладает низкотемпературный механизм самовоспламенения, при больших степенях – высокотемпературный механизм. Граница возникновения детонации в ДВС может быть определена по моменту самовоспламенения (взрыва) в несгоревшей части заряда при остаточной цикловой доле несгоревшего топлива не менее 10%. /Adjusting engines with a high compression ratio operating on traditional gasoline grades is simplified by the application of mathematical models of the operating cycle that predict the self-ignition of the fuel-air mixture. Mathematical simulation of detonation based on the analysis of a computational model of the thermodynamic cycle of a spark-ignited piston engine, which is close to the actual cycle, can be used to determine with sufficient accuracy in time the change in the current cycle pressure and the temperature of the unburned part of the charge. The model takes into account the heat exchange between the combustion zones of the charge and the walls of the combustion chamber. The onset of detonation is associated with the point of self-ignition of the unburned part of the charge and is determined depending on the thermodynamic parameters of the unburned part of the charge and the kinetic mechanism of pre-ignition chemical processes in the fuel-air mixture. It is shown that mathematical modeling of the self-ignition of the unburned part of the charge in a spark-ignition piston-type internal combustion engine can be performed in the same way as the modeling of self-ignition of the fuel-air mixture under continuing compression in units with a free-sliding piston. The accuracy of the self-ignition calculation using the cycle model has been experimentally verified by indicating it at different speeds and at different excess air and charge volume ratios, as well as different mixture temperatures in the intake manifold. The simulation results were verified experimentally on isooctane and octane blends (60% isooctane) and on commercial gasoline. It was found that at low compression ratios (up to 5 to 7), the low-temperature mechanism of self-ignition prevails, while at higher compression ratios, the high-temperature mechanism prevails. The detonation limit of an internal combustion engine can be determined by the point of self-ignition (explosion) in the unburned part of the charge at a residual cycle fraction of unburned fuel of at least 10%.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 191
Last 30 days: 17
Detailed usage statistics