Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (3.0 Mb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Одним из критериев безопасности самоходных сельскохозяйственных машин является угол поперечной статической устойчивости. Проведён анализ методик определения угла поперечной статической устойчивости для самоходных сельскохозяйственных машин, значительная часть которых оборудована балансирной подвеской моста управляемых колёс. Выявлено значительное отклонение экспериментальных значений указанного угла от расчётной величины, определённой по ГОСТ 33691-2015. Используя масштабные модели сельскохозяйственных машин (кормоуборочного комбайна Claas Jaguar, тракторов Claas Axion и John Deere), оценили влияние балансирной подвески на величину угла поперечной устойчивости и сравнили полученные данные с результатами расчёта по рассмотренным зависимостям. Установлено, что при применении в машинах балансирной подвески моста управляемых колёс угол поперечной устойчивости зависит не только от высоты расположения их центра тяжести, но и от его продольного смещения, а для получения актуальных расчётных данных величины искомого угла необходимо использовать методики, учитывающие влияние балансирной подвески. /One of the safety criteria for self-propelled agricultural machinery is the angle of lateral static stability. The authors have analyzed the methods for determining the angle of static lateral stability for self-propelled agricultural vehicles, a signifi cant part of which is equipped with a balancer suspension of the steering axle. The study has revealed a signifi cant deviation of the experimental values of the indicated angle from the calculated value determined according to GOST 33691-2015. Using large-scale models of agricultural machines (Claas Jaguar forage harvester, Claas Axion and John Deere tractors), the authors have evaluated the effect of the balancing suspension on the value of the angle of lateral stability and compared the obtained data with the calculation results for the considered relationships. It has been established that when using balancing suspension of the steering axle in machines, the lateral stability angle depends not only on the height of their gravity center, but also on its longitudinal displacement. Thus, in order to obtain the actual calculated data for the considered angle, it is necessary to use methods that take into account the infl uence of the balancing suspension.
Usage statistics
|
Access count: 772
Last 30 days: 17 Detailed usage statistics |