RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: РЕАЛИЗАЦИЯ МЕХАНИЗМА ИЗБИРАТЕЛЬНОГО ПЕРЕНОСА В ПОДВИЖНЫХ СОПРЯЖЕНИЯХ СИЛОВЫХ ПЕРЕДАЧ ПРИ ЭКСПЛУАТАЦИИ СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННЫХ МАШИН = USE OF THE SELECTIVE TRANSFER MECHANISM IN MOVABLE COUPLINGS USED IN POWER TRANSMISSIONS OF AGRICULTURAL MACHINES // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2022. – Вып. 2
Creators: Ерохин М.Н.; Гайдар С.М.; НАДЖИ НАДЖМ АБДУЛЗАХРА ФАРХУД; Алипичев А.Ю.; ПИКИНА А.М.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2022
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: ТЕХНИЧЕСКИЙ СЕРВИС — АПК; силовые передачи; износ; смазочные материалы; режим смазки; избирательный перенос; металлоплакирующая присадка; сервовитная пленка; поверхностно-активное вещество; хелатный комплекс; power transmissions; wear; lubricants; lubrication mode; selective transfer; cladding additive; servovit film; surfactant; chelate complex
UDC: 621.891
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2022-2-52-58
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EBPERIODIKA-20220425-21120

Allowed Actions: Read Download (2.4 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В поиске новых эффективных путей повышения износостойкости силовых передач и повышения их долговечности предложено устройство для обогащения системы смазки силовых передач легирующими элементами меди. Исследованы трибохимические процессы и осуществлен подбор компонентов смазочной композиции, позволяющий реализовать самоорганизацию избирательного переноса в парах трения «Сталь-сталь» с образованием сервовитной пленки. Разработана полезная модель для обогащения масла системы смазки легирующими элементами меди силовой передачи. Для испытания эффективности предложенной присадки и способа формирования сервовитной пленки в процессе эксплуатации использовался роликовый испытательный стенд, предусматривающий синхронное измерение скорости изнашивания и момента сил трения в течение всего опыта без разъединения зоны трения. Зона трения (испытательный контакт) образована циклическими поверхностями ролика диаметром 70,0 ± 0,1 мм из стали 45 (HRс 50) и колодки, прошедшей гомогенизацию, радиусом 35,0 ± 0,1 мм, и габаритами (в плане): 2,01 мм вдоль скольжения и 7,27 мм поперек скольжения. Площадь зоны трения составила 0,1461 см2. Ряд нормальных сил: 730; 925; 1130 Н – определен экспериментально из условия гарантированного отсутствия признаков заедания. Частота вращения вала 100 мин-1 (линейная скорость 0,37 м) выбиралась экспериментально из условия гарантированного отсутствия гидродинамического режима смазки. Представленный способ получения металлоплакирующей присадки легко реализуется в агрегатах трансмиссии, а также исключает седиментационную неустойчивость смазочной композиции. Устройство для обогащения масла системы смазки легирующими элементами меди в процессе эксплуатации обеспечивает устойчивый и самоорганизующийся режим избирательного переноса. Результаты трибологических исследований показали высокую эффективность металлоплакирующей присадки: интенсивность износа в диапазоне нормальной силы от 720 до 1130 Н снизилась в 2,8…7 раз. /Searching for new effective ways of increasing the wear resistance of power transmissions and improving their durability, the authors propose a device for enriching the lubrication system of power transmissions with copper-alloying elements. The tribochemical processes have been studied and the components of the lubricating composition have been selected to provide for the self-organized selective transfer in the “steel-steel” friction couples accompanied by the formation of a servovit film. The authors developed a utility model for enriching the lubricating system oil with copper-alloying elements for power transmission. For testing the effectiveness of the proposed additive and the method of forming the servovit film during operation, a roller test bench was used. It provided for synchronous measurement of the wear rate and the friction force moment during the whole experiment without disconnecting the friction zone. The friction zone (test contact) was formed by the cyclic surfaces of a roller with a diameter of 70.0 ± 0.1 mm made of steel 45 (HRs 50) and a homogenized pad with a radius of 35.0 ± 0.1 mm and dimensions (plan view) of 2.01 mm (along the sliding line) and 7.27 mm (across the sliding line). The friction area was 0.1461 cm2. A set of normal forces: 730; 925; and 1130 N – was experimentally determined to ensure that there was no seizure. The shaft speed of 100 min-1 (a linear velocity of 0.37 m) was experimentally chosen under the condition of guaranteed absence of the hydrodynamic lubrication mode. The presented method of cladding additive production is easily implemented in the transmission units and also prevents the sedimentary instability of the lubricating composition. The device for enriching the lubricating system oil with copper alloying elements in the process of operation provides for a stable and self-organized mode of selective transfer. The results of tribological studies have shown the high efficiency of the cladding additive – the wear rate in the range of the normal force of 720 to 1130 N has reduced in 2.8…7 times.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 237
Last 30 days: 10
Detailed usage statistics