RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: ПРОЕКТНЫЕ РАБОТЫ ПРИ ОБУЧЕНИИ ПО МАГИСТЕРСКОЙ ПРОГРАММЕ «ХИМИКО-ТОКСИКОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ОБЪЕКТОВ АГРОСФЕРЫ»=PROJECT ACTIVITIES WITHIN MSC TRAINING PROGRAM “CHEMICAL AND TOXICOLOGICAL ANALYSIS OF AGROSPHERE OBJECTS” // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2020. – Вып. 2
Creators: ГРИГОРЬЕВА М,В.; БАГНАВЕЦ Н.Л.; Белопухов С.Л.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2020
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: Образование — Профессиональное образование; подготовка специалистов агропромышленного профиля; химическое образование; проектная технология обучения; агросфера; химико-токсикологический анализ; стимулятор роста «Рафитур»; экологическая безопасность; training of specialists of agroindustrial profi le; chemical education; project training technology; agrosphere; chemical-toxicological analysis; growth stimulant “Rafitur”; environmental safety
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2020-2-64-69
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EBVGOR-20200820-14-19-29-25374-71134

Allowed Actions: Read Download (1.3 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В статье обсуждается актуальность выполнения проектных работ в рамках магистерской программы «Химико-токсикологический анализ объектов агросферы» на кафедре химии РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева. Показана возможность формирования знаний у магистрантов по экологическому мониторингу, контролю качества сельскохозяйственной продукции, применению современных средств защиты растений, удобрений и стимуляторов роста в ходе выполнения проекта. В качестве примера проектной работы представлено исследование свойств нового стимулятора роста природного происхождения «Рафитур». Для этого в течение двух лет были проведены лабораторные и полевые опыты, задачей которых являлось определение эффективности действия препарата на рост культуры льна на различных стадиях развития. В результате проведённых исследований были подобраны оптимальные концентрации препарата «Рафитур» для проращивания семян и выращивания льна в условиях полевого опыта. Применение проектной технологии обучения позволило повысить компетентность обучающихся при решении задач экологической безопасности при применении химических добавок в растениеводстве, влияния на растения стимуляторов роста, планирования и выполнения эксперимента, проведения инструментальных исследований на современных приборах с учётом методики, оформления и представления результатов собственной работы. Кроме того, работа над проектом стимулировала познавательную активность, самостоятельность, ответственность обучающихся./The paper discusses the relevance of project works within of the master program “Chemical-Toxicological Analysis of Agrosphere Objects” implemented at the Chemistry Department of Russian Timiryazev State Agrarian University. The authors show the possibility of forming the knowledge base of master students on environmental monitoring, quality control of agricultural products, the use of modern plant protection products, fertilizers and growth stimulants while performing the course project. As an example of project work performed within the framework of the above master program, the study of the properties of a new growth stimulant of natural origin “Rafi tur” is considered. For this purpose, laboratory and fi eld experiments were conducted for two years to determine the effi ciency of the stimulant for fl ax growth at different stages of its development. As a result of the conducted studies, optimum concentrations of the “Rafi tur” preparation for germination of fl ax seeds and fl ax growing in the conditions of fi eld experiments were determined. The use of project technology of training helped to increased the competence of students while solving problems of the ecological safety of using chemical additives in crop production and the effect of growth stimulants on plants; planning and carrying out experiments; doing instrumental researches with modern devices taking into account the appropriate methodology; designing and presenting the results of independent work. Moreover, the project activity stimulated cognitive activity of students, promoted their independence, responsibility, and ability to solve real problems.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 392
Last 30 days: 14
Detailed usage statistics