RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: ПОДГОТОВКА МАГИСТРОВ ИНЖЕНЕРНОГО ПРОФИЛЯ К ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ=TRAINING ENGINEERING MSC STUDENTS FOR TEACHING AND RESEARCH ACTIVITIES // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2020. – Вып. 6
Creators: КУБРУШКО П.Ф.; Симан А.С.; Шингарева М.В.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2020
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: Образование — Профессиональное образование; подготовка магистров инженерного профиля; профессионально-педагогическая деятельность; генезис магистерского образования; профессионально-педагогическая подготовка магистрантов; профессиональные компетенции магистра; педагогическая практика в магистратуре; компетентностно-ориентированные задачи; training of engineering MSc students; professional and pedagogical activity; genesis of master’s degree training programs; professional and pedagogical training of master students; professional competences of MSc students; pedagogical practice within master’s degree training programs; competence-oriented tasks
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2020-6-81-87
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EBVGOR-20201221-23-39-04-15866-08109

Allowed Actions: Read Download (400 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В статье рассматриваются особенности организации подготовки магистров инженерного профиля к профессионально-педагогической деятельности. Проведён анализ историко-педагогических аспектов зарождения и развития магистерского образования в России как одного из важнейших ресурсов обеспечения высшей школы профессионально-педагогическими кадрами. Раскрыты современные требования общества к подготовке профессионально-педагогических работников в изменяющихся условиях, к повышению их профессиональной мобильности. Подготовка магистров непедагогического профиля к профессионально-педагогической деятельности в вузе осуществляется посредством включения педагогического компонента в структуру содержания образования: например, дисциплин «Основы педагогической деятельности» или «Методика профессионального обучения» и педагогической практики. Исследование, проводимое авторами на базе Института механики и энергетики имени В.П. Горячкина Российского государственного аграрного университета –МСХА имени К.А. Тимирязева в течение трёх лет, показало высокую востребованность магистров-преподавателей для педагогической деятельности в современных технических вузах, а также мотивацию магистрантов к профессионально-педагогической деятельности. В исследовании приняли участие 109 магистрантов направлений подготовки «Агроинженерия»,«Теплоэнергетика и теплотехника», «Электроэнергетика и электротехника», которые изучают дисциплину «Основы педагогической деятельности» и проходят педагогическую практику в университете. Обоснованы пути решения проблемы подготовки педагогических кадров для технических вузов через магистерское образование: проведение фундаментальных исследований методологии магистерского образования с учётом исторического опыта и современных тенденций; разработка теоретических и прикладных вопросов структуры содержания магистерского образования с целью повышения эффективности образовательных программ, в том числе по педагогическому компоненту; выявление и внедрение в образовательный процесс вузов эффективных форм, моделей, адаптивных программ подготовки магистров к профессионально-педагогической деятельности и их дальнейшего профессионального развития.//The paper discusses the organization features of training engineering MSc students for teaching and research activity. The authors have analyzed the historical and pedagogical aspects of the origin and development of master’s degree programs in Russia as one of the most important resources for providing the higher education system with teaching staff . The modern requirements of society for training university teaching staff in changing conditions and increasing their professional mobility are revealed. Training nonpedagogical MSc students for teaching and research activity at a university involves a pedagogical component in the teaching content structure, as exemplifi ed by “Fundamentals of Pedagogical Activity” or “Methods of Vocational Training” courses and teaching practice programs. Research conducted by the authors at the the Goryachkin Institute of Mechanical and Power Engineering at Russian Timiryazev State Agrarian University for three years, showed a high demand for lecturers with a master’s degree in modern technical universities, as well as high motivation of Msc students for teaching and research activity. The study involved 109 MSc students in the areas of training “Agroengineering”, “Heat Power Engineering and Heat Engineering”, “Electric Power Engineering and Electrical Engineering”. All the participants were taking a course of “Fundamentals of Pedagogical Activity” and having teaching practice at the university. As a result of the research, the authors have off ered some ways to solve the problem of training teaching staff with a master’s degree for technical universities. They include conducting fundamental research on the methodological issues of master’s degree training, considering past experience and modern trends; developing theoretical and applied issues of the master’s degree training content structure in order to increase the eff ectiveness of training programs, including the pedagogical component; identifying and implementing eff ective forms, models, and adaptive programs in the university study process to train MSc students for teaching and research activities and ensure their further professional development.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 400
Last 30 days: 8
Detailed usage statistics