Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (3.0 Mb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Национальная цель достижения устойчивой и динамичной экономики для системы высшего аграрного образования связана прежде всего с кадровым обеспечением отрасли АПК. Сегодня сельскому хозяйству нашей страны необходимы кадры новой формации, обладающие уникальными навыками и компетенциями, высоким творческим потенциалом. Это требует пересмотра стратегических ориентиров развития и совершенствования системы непрерывной подготовки кадров для сельского хозяйства, связанных с приоритетными направлениями развития АПК Российской Федерации. Цель исследований – определение стратегических ориентиров развития аграрного образования в России в условиях достижения технологического суверенитета страны. Целенаправленная работа по выявлению стратегических ориентиров развития аграрного образования проводилась в течение 2023-2024 гг. на базе Российского государственного аграрного университета – МСХА имени К.А. Тимирязева (РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева). Определение стратегических ориентиров осуществлялось экспертным сообществом с использованием метода экспертных оценок, опросов, мозгового штурма, форсайт-анализа и обобщения. В обсуждении приняли участие около 180 ведущих ученых РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева, приглашенные эксперты. Форсайт-кейс РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева показал, что стратегические задачи, которые ставят перед собой аграрные вузы России в области образовательной политики, связаны с обеспечением вариативности и гибкости подготовки специалистов АПК, изменениями в содержании образовательных программ, усилением их научной составляющей, совершенствованием образовательных технологий и системы непрерывного аграрного образования, а также с популяризацией работы в сельском хозяйстве. В результате определено 7 групп стратегических задач развития аграрного образования в России. /The national goal of achieving a sustainable and dynamic economy for the system of higher agricultural education primarily relates to the human resource supply of the agro-industrial sector. Today, the agro-industrial sector of our country needs new-breed workforce, possessing unique skills and competencies, as well as high creative potential. This, of course, requires revision of strategic guidelines for the development and improvement of the system of continuous training of workforce for agriculture related to the priority development areas of the national agro-industrial sector. The aim of the study is to identify strategic guidelines for the development of agricultural education in Russia in the context of achieving technological sovereignty of the country. In 2023-2024, Russian State Agrarian University – Moscow Timiryazev Agricultural Academy carried out targeted work to identify strategic benchmarks for the development of agrarian education. This task was accomplished by the expert community using the method of expert assessments, surveys, brainstorming, foresight analysis and generalization. About 180 leading scientists of Russian State Agrarian University – Moscow Timiryazev Agricultural Academy and external experts took part in the discussion. The foresight case showed that the strategic objectives set by Russian agrarian universities in the field of educational policy correlate with the aim to ensure variability and flexibility in the training of agricultural specialists, changes in the content of training programs, strengthening their scientific component, improving teaching techniques and the whole system of continuous agrarian education, as well as promoting agricultural careers. As a result, the research team has identified seven groups of strategic objectives for the development of agrarian education in Russia.
Usage statistics
|
Access count: 21
Last 30 days: 21 Detailed usage statistics |