RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: МЕЖДУНАРОДНОЕ ОБЩЕСТВО ПО ИНЖЕНЕРНОЙ ПЕДАГОГИКЕ: ИСТОРИЯ И ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ = INTERNATIONAL SOCIETY FOR ENGINEERING PEDAGOGY: HISTORY AND DEVELOPMENT TRENDS // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2021. – Вып. 3
Creators: Кубрушко П.Ф.; Назарова Л.И.; ЕПРИКЯН Д.О.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2021
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: Профессиональное образование — Образование; Международное общество по инженерной педагогике – IGIP; педагог профессионального образования; инженерное образование; профессионально-педагогическая деятельность; International Society for Engineering Pedagogy – IGIP; technical and vocational education and training (TVET); TVET teacher; engineering education; TVET teaching activity
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2021-3-80-84
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EBVGOR-20210624-14-28-37-86769-62681

Allowed Actions: Read Download (0.9 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В статье проводится анализ истории создания и развития Международного общества по инженерной педагогике IGIP – одной из первых международных организаций, специализирующейся на теории и практике подготовки педагогических кадров для инженерного образования. Инженерная педагогика представлена как часть профессиональной педагогики, рассматривающей подготовку профессиональных кадров по разнообразным специальностям и направлениям подготовки. Появление инженерной педагогики относят к 1950 годам. Её ядром стало созданное в 1972 г. в Клагенфурте (Австрия) под руководством Адольфа Мелецинека Международное общество по инженерной педагогике IGIP. Россия присоединилась к этому движению в 1995 г. В ряде инженерных вузов были созданы и успешно функционируют центры IGIP, в которых преподаватели повышают свою профессионально-педагогическую квалификацию, и в случае подтверждения соответствия их уровня подготовки и опыта профессиональной деятельности стандартам IGIP педагогам присваивают звание «Европейский преподаватель инженерного вуза». Тенденции развития Международного общества по инженерной педагогике в России связаны прежде всего с его интеграцией в систему непрерывного профессионально-педагогического образования в условиях цифровой трансформации общества. Необходима систематическая актуализация задач, поставленных перед IGIP. Разработан новый международный стандарт (третьего поколения) минимальной педагогической подготовки, необходимой преподавателям вузов. Устанавливается сотрудничество с другими организациями-партнёрами. Пересмотрена система публикационной деятельности IGIP (учреждён новый журнал iGEP – International Journal of Engineering Pedagogy). Проводимые ежегодно симпозиумы IGIP способствуют интеграционным процессам в профессиональном образовании, усилению академической мобильности. Проводится аккредитация центров инженерной педагогики по международному стандарту IGIP. Важной задачей Международного общества по инженерной педагогике является не только модернизация научно-методических основ вузовской инженерной педагогики в соответствии с актуальными задачами профессионального образования, но и совершенствование методологии инженерно-технического образования в целом как системы, имеющей инвариантные компоненты структуры содержания обучения и вариативные составляющие по уровням и направлениям подготовки. /The paper analyzes the history of the establishing and development of the International Society for Engineering Pedagogy IGIP – one of the fi rst international organizations specializing in the theory and practice of training TVET teachers (TVET stands for technical and vocational education and training). Engineering pedagogy is presented as a part of TVET pedagogy, which considers the training of professional personnel in various specialties and areas. Engineering pedagogy dates back to the 1950s. It was centered around the International Society for Engineering Pedagogy IGIP established in 1972 in Klagenfurt (Austria) under the leadership of Adolf Melecinek. Russia joined this movement in 1995. In a number of engineering universities, IGIP Centers were established and have been successfully operating since then. TVET teachers improve their professional and pedagogical qualifi cations and, if their level of training and professional experience is confi rmed to the IGIP standards, teachers are awarded the title of “European Lecturer at an Engineering University”. The development trends of the International Society for Engineering Pedagogy in Russia are primarily associated with its integration into the system of continuous vocational (TVET) teacher training in the context of the digital transformation of society. It is necessary to systematically update the tasks set for IGIP. A new international standard (third generation) of the minimum pedagogical training required for university teachers has been developed. Cooperation with other partner organizations is being established. The IGIP publication system was revised (a new iGEP journal was established – International Journal of Engineering Pedagogy). Annual IGIP Symposiums contribute to integration processes in professional education and promote academic mobility. The centers for engineering pedagogy are accredited according to the international IGIP standard. An important task of the International Society for Engineering Pedagogy is not only the modernization of the scientifi c and methodological foundations of university engineering pedagogy in accordance with the urgent tasks of professional education, but also the improvement of the methodology of engineering and technical education as a whole as a system that has invariant components of the teaching content structure and variable components diff erentiated by training levels and areas.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 381
Last 30 days: 8
Detailed usage statistics