RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: Источники песчаного материала для берегозащиты морского берега Балтийской косы = Sources of sand material for coastal protection of the Baltic Spit seashore // Природообустройство / Prirodoobustrojstvo. – 2024. – Вып. 4
Creators: Закиров Р.Б.; Чубаренко Б.В.; Бурнашов Е.М.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2024
Collection: Журнал «Природообустройство»
Subjects: ГИДРАВЛИКА — ИНЖЕНЕРНАЯ ГИДРОЛОГИЯ; береговая абразия; берегоукрепление; песчаный материал; байпассинг; Балтийское море; Балтийская коса; coastal abrasion; shore protection; sandy material; bypass; Baltic Sea; Baltiс spit
UDC: 626.01: 504.45:627.142.2
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/1997-6011-2024-4-75-82
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: New arrival; All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EPERIODIKA-20241029-74414

Allowed Actions: Read Download (2.2 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Цель исследования – выполнить расчет объема песчаного материала для укрепления размываемого участка берега Балтийской косы (Юго-Восточная Балтика, Калининградская область), обсудить возможные источники песчаного материала и сравнить положительные и отрицательные стороны их использования. В работе представлена схема планируемого берегоукрепления размываемого участка морского берега Балтийской косы и текущее состояние уже установленных фрагментов берегозащиты. Площадь и объем намыва оценивались с помощью ГИС-инструментов. Установлено, что для реализации комплексного берегозащитного проекта требуется от 100 до 200 тыс. м3 песчаного материала. В качестве источников материала рассмотрены вдольпляжевый байпассинг, а также использование дополнительного материала: либо материала дноуглубления Калининградского морского канала, либо запасов морских донных отложений нагонной дельты в Калининградском заливе. Вдольпляжевый байпассинг и использование запасов нагонной дельты являются наиболее дешевыми и дорогими способами (соответственно), и оба требуют специальной оценки последствий своего применения. Использование материала дноуглубления (вернее изменение района его сброса) может оказаться наиболее оптимальным, так как весь процесс по его изъятию и дампингу в морскую среду уже налажен, но потребуются серьезные вложения из организации рефулерной станции. В принципе любой подход с добавлением песчаного материала из внешних источников в систему вдольберегового переноса является наиболее привлекательным для аварийного участка морского берега Балтийской косы с точки зрения устойчивости берегозащитного решения. //The purpose of the article is to calculate the volume of sand material required for coastal protection of the eroded section of the shore of the Baltic Spit (South-Eastern Baltic, Kaliningrad Oblast), discuss possible sources of sand material and compare the positive and negative aspects of their use. A scheme of the best effective planned protection structure and the current state of the already installed coast assessed using GIS tools. It was found that the implementation of a comprehensive coastal protection project requires from 100 thousand to 200 thousand m3 of sand material. As sources of material, the along-beach bypassing was considered, as well as the use of extra material – either material from dredging the Kaliningrad Sea Canal, or the sea bottom sediments of the near-inlet surge delta in the Vistula Lagoon. Along-beach bypass and the use of surge delta material are the cheapest and most expensive methods, respectively, and both require a special assessment of the consequences of their use. The use of dredging material (or rather, the changing the area of its discharge) may turn out to be the most optimal, because the entire process for dredging and dumping of the material into the marine environment has already been established technically and legally, but it will require serious investments in organizing a refill station. In principle, any approach with the addition of sandy material from external sources to the alongshore transport system is most attractive due to the sustainability of this coastal protection solution. The work was carried out with the support of the topic no. FM-2024-0025 of the state assignment of the Shirshov Institute of Oceanology, Russian Academy of Sciences. The authors express their gratitude to colleagues from SBO KO “Baltbergozashchita” for the data provided.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 90
Last 30 days: 42
Detailed usage statistics