RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: ДЕФЕКТАЦИЯ ВАЛОВ И ШЕСТЕРЕН С ПОЗИЦИИ ОБЕСПЕЧЕНИЯ КАЧЕСТВА СОЕДИНЕНИЙ ПРИ РЕМОНТЕ РЕДУКТОРОВ СЕЛЬХОЗМАШИН=FAULT INSPECTION OF SHAFTS AND GEARS WHILE REPAIRING FARM MACHINERY REDUCTION MECHANISMS TO ASSURE THE QUALITY OF CONNECTIONS // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2022. – Вып. 4
Creators: Леонов О.А.; ШКАРУБА Н.Ж.; Вергазова Ю.Г.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2022
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: ТЕХНИЧЕСКИЙ СЕРВИС — АПК; дефектация; редуктор; деталь; износ; посадка; контроль; средства измерений; fault inspection; gearbox; part; wear; fit; control; measuring instruments
UDC: 631.356:005.6
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2022-4-48-52
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EBPERIODIKA-20220905-91310

Allowed Actions: Read Download (0.4 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Дефектацию основных деталей редукторов необходимо проводить для определения их технического состояния с целью оценки степени износа рабочих поверхностей и возможности их дальнейшего использования. В процессе дефектации детали сортируют на три группы: годные, негодные (неисправимый брак) и требующие ремонта (исправимый брак). Принимаемое решение об отнесении детали к той или иной группе основывается на результатах измерений контролируемых параметров, полученных с использованием выбранных оптимальных средств измерений (микрометра, штангенциркуля, индикатора и др.). Проведено исследование размеров новых и изношенных деталей, образующих соединения «Вал-втулка шестерни» Ø40Н7/k6 в редукторах сельхозмашин. Получено, что брак по размерам отверстия составляет 12,45%, а брак по размерам вала – 8,69%. Выявлено, что наибольший износ отверстий достигает 0,082 мм, замене при ремонте подлежат около 19% шестерен по причине превышения внутреннего диаметра; валы изнашиваются до 0,12 мм, и бракуется их около 23%. Показано, что в новом соединении назначена переходная посадка, о чем свидетельствует наличие как зазоров, так и натягов (последние преобладают). Брак слева от допуска посадки составляет 0,91%, справа – 0,47%, поэтому на сборку можно допустить все новые отверстия и валы, в том числе оказавшиеся браком, но в соединениях брака практически не будет. При образовании соединений из изношенных деталей брак по наибольшему зазору составил более 25%, поэтому дефектация и сплошной контроль в этом случае необходимы. Показано, что анализ процессов контроля деталей при дефектации необходимо проводить с позиции параметров обеспечения качества сборки соединения./The fault inspection of the main parts of gearboxes aims to determine their technical condition and assess the degree of wear of the working surfaces and the possibility of their further use. In the process of fault inspection, parts are usually sorted into three groups: fit, unfit (irrepairable reject) and requiring repair (recoverable reject). The parts are separated into particular groups based on the measurement results of controlled parameters obtained using selected optimal measuring instruments (a micrometer, a caliper, an indicator, etc.). The authors have carried out a study of the dimensions of new and worn parts forming the Ø40H7/k6 “shaft-to-gear bushing” connections used in farm machinery gearboxes. It has been found that the hole size defect amounts to 12.45%, and the shaft size defect is 8.69%. The study has revealed that the greatest wear of the holes reaches 0.082 mm, about 19% of gears are subject to replacement during repair due to their enlarged internal diameter, the shafts wear out to 0.12 mm, and about 23% of the shafts are defective. The authors have shown that a new connection has a transitional fit, as evidenced by the presence of both gaps and tightnesses, the latter prevailing. The reject is 0.91% to the left of the fit tolerance and 0.47% – to the right. This indicates that all new holes and shafts can be allowed for assembly, including those that turned out to be defective, but the resulting connection will be practicaly defectless. When connections are formed from worn parts, more than 25% of defects are due to the largest gap; therefore, fault inspection and continuous monitoring are necessary in this case. The article shows that the inspection analysis of parts in case of defects must be carried out taking into account the quality assurance parameters of the connection assembly.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 208
Last 30 days: 17
Detailed usage statistics