Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (0.5 Mb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
На основе анализа структуры содержания бипрофессиональной подготовки педагогов профессионального обучения и подготовки по монопрофессиональным программам, а также сравнительного анализа государственной итоговой аттестации обоснована модель реализации диагностических процедур на завершающем этапе обучения студентов в вузе в период прохождения ими государственной итоговой аттестации. Процедура представляет собой сдачу государственного экзамена, а также подготовку и публичную защиту выпускной квалификационной работы. При обосновании данного подхода учитывались специфические особенности содержания обучения выпускников по направлению подготовки «Профессиональное обучение (по отраслям)», которые существенно отличаются от подготовки преподавателей по отдельным учебным дисциплинам, а также полифункциональный характер их будущей профессиональной деятельности. Анализируя различные варианты реализации профессионально-педагогического образования (двухступенчатая подготовка на основе отраслевого базового образования и подготовка в виде моноспециальности) и возможные способы реализации государственной итоговой аттестации с их преимуществами и недостатками, авторы предлагают обобщённую модель комплексной диагностики, при которой содержание аттестационных испытаний должно распределяться изоморфно составляющим содержания подготовки – отраслевой и педагогической. Последние должны быть пропорционально отражены и в государственном экзамене, и в выпускной квалификационной работе. Предложенная модель позволяет максимально диверсифицированно и наиболее полно проверить весь спектр элементов содержания бипрофессиональной подготовки будущих педагогов профессионального обучения и оценить компетенции выпускников на предмет способности и готовности реализовывать свои функции в профессиональной деятельности. /The study is based on the analysis of the structure of the content of biprofessional training of vocational training teachers and training in monoprofessional programs, as well as a comparative analysis of the State fi nal assessment practice. The paper provides the grounds for a model for diagnosing students’ learning outcomes at the fi nal stage of university training during the State assessment. The latter, as a rule, includes the State exam, as well as the preparation and public defense of graduation qualifi cation project. While developing this approach, the authors took into account specifi c features of the content of the graduates’ training within “Vocational Training (sectoral)” major, which differs signifi cantly from the teacher training in individual academic subjects, as well as the multifunctional nature of their future professional activities. The authors have analyzed various options for the implementation of vocational teacher training including two-stage training on the basis of sectoral basic education and training in a monospecialty form and possible ways of implementing the State fi nal assessment with the revealed advantages and disadvantages of both forms. Based on the conducted analysis they suggest a generalized complex diagnostic model, in which the content of assessment tests should correlate isomorphically with sectoral and pedagogical components of the training content. These components should be adequately refl ected in both the State exam and the graduation qualifi cation project. The proposed model provides for the most diversifi ed and most complete verifi cation of the whole range of content elements of biprofessional training of future vocational teachers and the assessment of the graduates’ competencies for their ability and readiness to perform their professional functions.
Usage statistics
|
Access count: 398
Last 30 days: 8 Detailed usage statistics |