RSAU-MTAA
Electronic Library

     

Details

Title: Интеллектуальное воспитание в процессе подготовки агроинженеров = Intellectual education in the process of training agricultural engineers // АГРОИНЖЕНЕРИЯ. – 2023. – Том 25, №. 6
Creators: Занфирова Л.В.; Коваленок Т.П.; Шингарева М.В.
Imprint: Москва: РГАУ-МСХА имени К. А. Тимирязева, 2023
Collection: Журнал «Агроинженерия»
Subjects: Профессиональное образование — Образование; интеллектуальное воспитание; подготовка агроинженеров; направление «Агроинженерия»; мышление; способности; ментальный опыт студентов-агроинженеров; ntellectual education; basic intellectual qualities of personality; mental experience; self-regulation of activity
UDC: 378.146: 378.14.015.62
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.26897/2687-1149-2023-6-88-92
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: All documents
Record key: RU/ЦНБ имени Н.И. Железнова/EPERIODIKA/EPERIODIKA-20240116-57474

Allowed Actions: Read Download (0.6 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Интеллектуальное воспитание студентов вуза – это деятельность, направленная на развитие личности и интеллектуальных качеств: компетентности, креативности, уникального склада ума, саморегуляции. Интеллектуальное воспитание является неотъемлемой частью процесса образования. Задачи интеллектуального воспитания определяются исходя из интеллекта студентов, уровня их соответствия требованиям профессиональной деятельности. Авторами проведено эмпирическое исследование особенностей ментального опыта студентов-агроинженеров с целью получения оценки развития операциональных характеристик мышления, определения связи параметров интеллекта и уровня саморегуляции, соотношения эмпирических данных с критериями интеллектуальной воспитанности. В исследовании приняли участие 97 студентов Института механики и энергетики имени В.П. Горячкина РГАУ-МСХА имени К.А. Тимирязева. Результаты эмпирического исследования продемонстрировали прямую связь между уровнями развития мыслительных операций и компонентов волевой регуляции деятельности. Особенностью интеллектуального развития будущих агроинженеров является недостаточная сформированность ряда интеллектуальных умений, что препятствует становлению интеллектуальных качеств личности профессионала. Для обеспечения эффективной и успешной инженерной деятельности выпускников направления 35.03.06 «Агроинженерия» необходимы расширение кругозора обучающихся, обогащение общего ментального опыта и формирование комплекса профессиональных знаний, а также тренировка базовых мыслительных операций. /Intellectual education is an activity aimed at personal development, including such intellectual qualities as competence, creativity, a unique mindset, self-regulation, etc. Intellectual education is an integral part of the education process. The tasks of intellectual education are determined based on students’ intelligence, the level of their compliance with the requirements of professional activity. The authors conducted an empirical study of the peculiarities of mental experience of agricultural engineering students to assess the development of operational characteristics of thinking, determine the relationship between the parameters of intelligence and the level of self-regulation, the correlation of empirical data with the criteria of intellectual education. The study involved 97 students of the Institute of Mechanics and Power Engineering named after V.P. Goryachkin of Russian State Agrarian University – Moscow Timiryazev Agricultural Academy. The results of the empirical study demonstrated a direct relationship between the levels of development of thinking operations and components of volitional regulation of activity. The peculiarity of intellectual development of future agricultural engineers is insufficient formation of a number of intellectual skills, which hinders the formation of intellectual qualities of a professional. To ensure effective and successful engineering activity of graduates (training area 35.03.06 Agroengineering), it is necessary to expand students’ outlook, enrich general mental experience and form a set of professional knowledge, as well as train basic thinking operations.

Document access rights

Network User group Action
RSAU-MTAA CSL Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 81
Last 30 days: 13
Detailed usage statistics